Fordele ved udendørs og indendørs løb

Hvad er forskellen egentligt på ved løb udendørs eller indendørs, og er der overhovedet nogen forskel? I denne artikel vil jeg dykke ned i fordele og ulemper ved begge aktiviteter.

Udendørs løb

Udendørs træning har en positiv indflydelse på din sundhed i form af D-vitaminer hvis du løber om dagen. Du forbrænder endda en smule mere, da underlaget er mere ujævnt og din krop skal bruge mere energi på ”skubbe” underlaget frem, samt mere vindmodstand. Udover det styrker du muskler og led og på samme tid kan du nyde den smukke natur og selv bestemme over variationer og hastigheder på løberuten. Et godt valg til udendørs løb er Asics løbesko. De er set til rigtig billige penge hos Stylepit.dk

Løbebånd

Ved at løbe indendørs er du ikke afhængig af vejret udenfor. På løbebåndet har du også nemmere ved at holde styr på dine tal og vedholde en konstant fart og udføre dit planlagte løbesæt. Løbebåndet er desuden optimalt hvis du skal træne op til maraton eller andre slags løb. På løbebåndet kan du som regel også se TV og høre musik mens du løber, så den lange løbetur pludselig bliver lidt mere underholdende! Løbebåndet er også mindre belastende for dine led, hvis du har skader eller andre problemer med knæ og led. Ligesom med udendørsløb er det vigtigt at have gode løbesko på. Løber du meget kan Asics indendørsløbesko anbefales, men ellers kan du måske nøjes med solide casual sko, såsom vans.

Konklusion

Alt i alt får man stort set den samme træning ved enten udendørs- eller indendørs løb, så det er mere en smagssag. Er du en fan af naturen og elsker frisk modvind, så skal du klart tage udendørsløb, men er du mere kuldeskær og måske mere rutinepræget vil løbebåndet blive din anden bedste ven. Generelt set kan man sige at variation er godt, så en kombination af både udendørs- og indendørsløb ville være en oplagt mulighed!

Skriv en kommentar